Ukroucená hřídel výstupu na kardan / Middle drive shaft

12.04.2014 08:59

Jde asi o nejprotivnější závadu vyskytující se u strojů XVS 1100. V místě začátku závitu pro matku zajišťující vidličku kloubu kardanu dojde k ukroucení hřídele.Ulomená hřídel i smatkou vycestuje z kloubu a nejčastěji to odnese čidlo rychlosti, kryt kloubu a vše co ji stojí v cestě.

Bohužel nějaká kontrola nebo prevence není možná, jediné co bych doporučil před koupí Dragstara je sundat levý zadní kryt (nejbližší kryt ke sklopenému stojánku) vyndat čidlo rychlosti a dírou po čidle se mrknout zda už hřídel byla měněná, je původní a nebo nějakým způsobem zbastlená.

Dost často se totiž stává, hlavně u dovezených motocyklů z ciziny, že je hřídel "opravená" jen za účelem prodeje pomocí navrtaného čepu v hřídeli, použitím jiné matice,zavařením. K jakékoliv práci na kloubu kardanu je nutné sundat zadní kyvnou vidlici takže je možné se také zaměřit na škrábance v okolí šroubu držícího vidlici (bohužel je dost blbě vidět), dále je dobré zkontrolovat kryt kloubu kardanu (trubka ve které je kloub) po utržení matice bývá potlučená i zkroucená a nakonec zkontrolovat také zda kolem kloubu nejsou stopy po větším úniku oleje.

 

Pokud už vás tahle závada potká a rozhodnete se k výměně hřídele tak nová hřídel jelikož Yamaha ví moc dobře o své chybě má závit o hodně silnější, a řekl bych že má i jemnější stoupání. Jelikož je na hřídeli úhlový převod, který se vyrábí v páru jsou součásti opravné sady 2 hřídele, které jsou v motoru na sebe kolmé a nová vidlička kardanu s větším otvorem pro závit.

 

Nevím zda by si někdo z Vás troufnul na opravu svepomocí. Je k ní potřeba několik přípravků a nějaké ty zkušenosti...

Jedinný postup jak ušetřit, který mne napadnul a také jsem ho využil bylo vlastnoruční vyndání motoru (popíšu samostatně v jiném tematu) a odvezení samotného motoru k opravě. Další možností jak ušetřit by bylo sehnat si sám díly třeba z USA ale težko říct jak by se na to tvářili v servisu. Každopádně pokud by to chtěl někdo zkusit přikládám seznam dílů, které budete potřebovat :

 

název dílu obj.č. ks cena Yamaha za 1ks cena celkem
těsnění levého víka 5EL154510000 1 356,6 356,6
podložka pojistná 902152023100 1 42,7 42,7
O-kroužek 932100713500 2 35,95 71,99
simerink kardanu 931013509900 1 183,25 183,25
O-kroužek 932107136000 1 103,93 103,93
deformační podložka 1J746129Y100 1 317,29 317,29
sada k výměně hřídelí 999990380000 1 13502,7 13502,7
podložka zajišťovací 902152000600 1 41,69 41,69
těsnění víka spojky 5EL154620000 1 275,83 275,83
O-Kroužek 932100713500 2 32,82 65,65
těsnění pod napínák rozvod.ř. 4FM122130000 2 18,56 37,12
těsnění pod hlavu 5EL111810000 2 754,21 1508,43
těsnění pod válec 5EL113510100 2 492,71 985,42
      součet 17492,6

Je několik věcí, které by servis provádějící opravu neměl zanedbat a to vymezení vůle v úhlovém převodu. Vymezuje se šíleným způsobem a to pomocí dotahování oné matky, která drží vidličku kardanu.Na druhém konci hřídelí se umístí měřící přípravek, matice se začne dotahovat a postupně se přeměřuje vůle v převodu. Aby bylo možné dotahování je na hřídeli tzv. deformační podložka, která se smáčkne a tím umožní nastavení správné vůle. Ač je to nelogické deformační podložka není součástí sady k opravě hřídelí.Z tohoto postupu usuzuji, že i k výměně gufera na výstupní hřídeli by se musel půlit motor, jakmile totiž sundáte vidličku kardanu je potřeba znovu provést vymezení vůlí.Další nutností je řádná kontrola ložisek, do kterých přijde uložit nová hřídel !!!!

Vyndané díly z motoru, zbastlená hřídelNová matice po namontování nové hřídele

V soupisu náhradních dílů pro rok 2008 jsem narazil na výkresu již na novou hřídel takže pokud někdo máte jednoho s posledních Dragstarů můžete asi být v klidu. Poznat se to dá podle gumové čepice na matce ve vidličce kardanu. Ta u starších verzí nebyla. viz nákres.

Dále přikládám sadu fotografií za než děkuji servisu moto-ulrich, pokud jde o podobné opravy jde o opravdové profesionály ...